Loading...

Wednesday, 5 November 2014

Al Fatihah..Aku punya sebab untuk lebih sedih....







  

    Teacher Rashidah bersama family..dan arwah Rafikin
 AlFatihah..tak tahu macam mana nak mulakan cerita.Rasa sayu..sedih..pilu..bila dapat berita tentang kematian adik Rafikin . Kenapa aku sedih sedangkan aku tak kenal pun dengan dia. Bukan aku je sedih..seluruh rakyat malaysia bersedih bila kehilangan adik Rafikin begini akhirnya. Tapi aku ada sebab untuk lebih sedih... 
        Ibu pada arwah ialah guru kesayangan aku masa aku di sekolah menengah. Dan disebabkan ibu dialah aku sekarang ni jadi cikgu Bahasa Inggeris sedangkan masa sekolah rendah memang tunggang langgang subjek Bi aku. Ingat lagi , masa tu aku baru masuk sekolah menengah .. ibu arwah , Cikgu Rashidah mengajar aku subject B. Inggeris . Masa tu dia pesan , tiap -tiap hari tulis diary ..nanti masa rehat hantar kat teacher.
       Aku yang masa tu memang tak berapa pandai Bi , cubalah apa yang dia pesan. Adalah beberapa orang kawan aku buat yang sama. Kami tulis diary , pas tu hantar kat dia. Masa mula-mula hantar tu..Ya Allah..banyaknya salah ..sana merah, sini merah..rasa down sangat. Perkataan pertama yang dia betulkan tajuk buku tu . Masa tu aku tulis dairy bukannya diary .Hahahaha ..dairy tu maksud dia lain....Malu pun ada jugak.Tapi tak pelah sebab masa tu aku sukaaaa sangat kat Cikgu Rashidah. 
     Lembut je orangnya,pas tu putih melepak dan yang paling aku kagum..dia memang tak pernah lewat masuk ke kelas.Guru dalam kelas belum keluar lagi, dia dah menunggu kat tepi pintu. Masa tu aku tekad , kalau aku jadi cikgu, aku mesti jadi macam Cikgu Rashidah..tunggu depan pintu , tapi .... ke laut jugak aku rupanya.
   Oh ya..sambung cerita pasal diary tadi..bila hari-hari tulis diary kan ,,kan kita ulang ayat yang sama je..cerita sama je... hari ni buat apa..makan apa ..gaduh dengan siapa..bila ulang-ulang je ayat tu..lama-lama kita jadi mahir. Alhamdulillah..berkat diary yang cikgu Rashidah suruh tulis nilah aku jadi pandai sikit Bahasa Inggeris, makin lama makin minat dan cara dia mengajar tu yang buatkan aku lagi minat. Dan dari apa yang aku belajar dari cikgu Rashidah...tulah yang aku cuba buat pada Alya dalam umur 6 tahun ni.Ya..Alya dah mula tulis diary..tapi aku mulakan dalam Bm.Mungkin lagi setahun ..dah boleh mulakan dalam English.
    Ingat lagi ..bila test Bi, dia mesti baca markah dari yang paling rendah sampailahh yang paling tinggi, so suspenla..sape ek dapat markah BI paling tinggi. Selalunya aku dengan kawan aku Mona ( Mona ingat lagi tak ?  ) lah yang selalu dapat highest mark dalam kelas . Yang paling istimewa , sape yang dapat markah paling tinggi , mesti dapat hadiah, on the spot tak delah kata ..hadiah besok, cikgu lupa nak bawak..macam aku selalu cakap kat anak murid aku..waaaaaaaaaaaaaa
 ..dan mesti dia tulis kata-kata semangat untuk kita lebih rajin. Dan masa tu jugaklah..aku tekad, kalau aku jadi cikgu..aku mesti buat macam cikgu Rashidah.Mula-mula aku buat...tapi bila dah anak tiga ni..asyik lupa je nak beli hadiah.. :)

     Tiap-tiap kali hari guru, aku wajib beri hadiah kat Cikgu Rashidah,memang tak pernah miss , walaupun dia dah tak ajar aku, mesti aku bagi biarpun sekuntum bunga ros je. Aku pun tak pasti cikgu Rashidah masih ingat lagi ke tak pada aku..huhuhu                                        Ada sekali masa tu , Cikgu Rashidah ajak kami tidur rumah dia. masa tu aku dengan empat orang lagi kawan aku dah janji nak jumpa kat pekan Kuala Berang. Masa tu ada pasar malam, so Cikgu Rashidah bawalah  kami gi jalan-jalan kat pasar malam dulu, Bila dah nak balik..barulah aku tahu yang lagi empat orang kawan aku tak jadi tidur , nanti parents diorang datang jemput kat pasar malam . Aku dah mati kutu masa tu ,,,masa tu manalah ada telefon , aku dah janji dengan ki (tok ki aku )suruh datang jemput aku besok. Aku maluuuuuu sangat masa tu sebab aku sorang-sorang je tidur kat rumah dia .        Hehhehehehe,,,Memang aku sumpah kawan-kawan aku masa tu sebab tipu aku .. ...
        Bila kawan-kawan dah tak ada , aku jalan lah belakang cikgu Rashidah sebab malu,,pas tu dia pegang dah tarik tangan aku suruh jalan sama dengan dia . Bayangkan betapa istimewanya dia di mata aku ..betapa aku cukup kagum sangat dengan beliau..sedangkan dah hampir 15 tahun kenangan tu berlalu ..semuanya masih segar lagi dalam ingatan aku.
     Tapi  bila aku lihat wajah dia dalam suratkhabar..sungguh menyentuh hati aku sebab aku pernah rapat dengan dia dulu.Dan aku tak sangka yang arwah Rafikin tu anak dia. Di kejauhan ni..aku cuma mampu doakan agar Teacher Rashidah dan keluarga  diberi kekuatan untuk menempuh dugaan yang amat berat dan amat memilukan , biarlah masa yang merawat segala kesedihan yang ditanggung....ntahlah...aku pun dah tak sanggup nak tulis lagi , tangan aku yang menaip ni pun dah basah dengan air mata bila lihat wajah sedihnya yang sedang menanggung beban yang amat berat..berat lagi mata aku memandang...berat lagi bahunya dan keluarganya yang memikul...aku sedihhhhhh.... Al fatihah......semoga arwah ditempatkan dikalangan orang yang beriman..amin.Terima kasih Teacher Rashidah...jasamu akan kukenang selagi nyawa dikandung badan.

Sekarang jam 3.00 pagi..ni first time aku siapkan entry dalam masa 3 jam siap edit gambar sekali...fuhhh

23 comments:

  1. al Fatehah utk arwah Rafikin...kakak yg tak pernah kenal pun boleh mengalirkan airmata saat melihat ibuayah nya ditemuramah dalam berita tv ...apatah lagi wa yg memang sudah kenal...takziah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah kak.. memang sebak sangat2...

      Delete
    2. Tulah kak.. memang sebak sangat2...

      Delete
  2. Alfatihah..sedih mengenang tragedi ni..

    faktor2 keselamatan amat penting utk event mcm ni, especially, bila peserta2nya tiada/tak banyak pengalaman dlm tempat2 bahaya mcm ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nohas..Allah lebih menyayangi arwah T_T

      Delete
    2. Nohas..Allah lebih menyayangi arwah T_T

      Delete
  3. tumpang bersedih juga
    pagi tadi dengar berita dekat radio
    terasa sayu sebab wodering ke mana pergi budak tu
    takziah buat ahli keluarga, harap tabah hadapi ujian ni
    moga allahyarham ditempatkan di kalangan orang yang beriman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yana... tulah kan...berat mata memandang...berat lagi bahu yang memikul

      Delete
  4. tersentuh hati saya baca n3 ini.
    bergenang air mata.. tabah yer~

    Al-fatihah buat arwah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nafira...harap2..family arwah lebih tabah..

      Delete
  5. Replies
    1. Ha ah siti....memang sedih sangat....tak sangka langsung yang dia tu anak cikgu wa

      Delete
  6. Al-fatihah..

    Dulu time sekolah kalau J dapat cikdu seperti cikgu RAshidah ni mesti JM pun pandai BI seperti Wa hihhi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang dia sangat2 istimewa Jm..

      Delete
  7. Sedihnya. Dapat saya selami perasaan awak terhadap cikgu Rashidah melalui entry ni. Bila dgr org yg kita syg dan kagumi ditimpa ujian, kita akan turut terasa betul tak? Semoga CIkgu Rashidah terus tabah.

    ReplyDelete
  8. Ha ah ldysunshine...walau dia jauh dimata...tapi cukup dekat dihati...

    ReplyDelete
  9. al-fatihah..
    semoga roh arwah dicucuri rahmatnya,
    lya sdri tersntuh sgt .. selalu tgu update psl arwah..sgt bharap arwah selamat. tapi Allah SWT lbh myayanginya

    ReplyDelete
  10. al-fatihah untuk arwah..saya yang baca ni boleh faham kenapa kak wa sedih sangat.semoga keluarga diorang terus tabah dan semoga akak dapat jadi cikgu yang hebat maca cikgu Rashidah

    ReplyDelete
  11. Al fatiihah buat arwah....ohhh tambah sedihlah bila emak arwah adalah yg kita kenalkan......Moga cikgu Rashidah tabah menghadapi dugaan ini hendaknya

    ReplyDelete
  12. ehm ... tiba2 akak pun rasa sedih.. al fatihah...

    ReplyDelete