Thursday 29 November 2012

SHENZHEN -HONG KONG Part 1

Alhamdulillah..kami sekeluarga dah selamat sampai 3 hari lepas dari Shenzhen.Sebenarnya ni trip yang tak dirancang ..patutnya hujung tahun ni cuma ke Bandung dan Jakarta dan memang dah plan berbackpack ke Europe summer tahun depan..tapi , kita cuma merancang..tetiba pulak aku pregnant, dan nasib baik tiket ke europe belum beli lagi..kalau tak..menangis tak berlagula nampaknya.Tak pela..semua  tu ada hikmahnya kan.
         Bila tahun depan dah tak boleh nak travel..aku cuba cari alternatif lain pulak..mesti pergi jugak hujung tahun ni..kebetulan ada offer AA ke Shenzhen ..bila cek harga tiket ke Hong Kong, harga masa tu dalam tiga ribu lebih untuk kami sefamily.Shenzhen pulak dalam seribu lebih je..so aku terus je beli dan kena buat preparation dalam masa kurang sebulan.Plan kali ni Shenzhen - HK -Macau - HK dan balik ke Shenzhen semula.Tapi, bila survey, tak banyak info pasal Shenzhen ni, sebab kebanyakannya diorang terus je ambil flight ke Hong Kong.
LCCT
         Dari rumah kami ke LCCT jam 3.30 pagi sebab flight jam 6 lebih..anak2 ok je..Amsyar tidur, Alya lak dalam-dalam mengantuk ok je dia sbb excited nak naik kapalterbang. Kami sampai setengah jam awal.Masa tengah queue kat imegrisen..boleh tahan jugak panjangnya queue masa tu, kami yang last skali masa tu.Kat depan ada satu kumpulan orang Malaysia , diorang ni ikut travel agent kot , sebab aku tengok semua orang ada beg yang sama je.Masa aku tengah queue , tiba-tiba pegawai kastam tu tegur..Heloooooo..heloooo...
        Terkejut aku dengar suaranya yang garau tu..ingatkan apa , rupa-rupanya dia bagi aku queue kedepan sekali sebab masa tu aku dukung Amsyar..Fuhhhh..selamat kami dari queue yang panjang tu..:)
        Bila time ambil beg lak..terkejut gak aku sebab ada anjing tengah hidu beg-beg kat situ , bukan semua lah ...tapi memang anjing tu siap panjat dan naik atas beg tu..adehhh..beg-beg rombongan orang Malaysia tadi pun banyak yang kena hidu dengan anjing tu. Nasib baik beg kami masa tu tak keluar lagi..jadi selamatlah dari kena anjing tadi. Yang kesiannya ada tiga beg rombongan dari Malaysia tu kena tahan dengan kastam. Mungkin anjing tu bau makananlah kotnya.
        Dari airport, kami naik teksi je ke Hotel Days Inn @ ZTL Shenzhen sebab barang banyak.Satu beg je dah penuh dengan makanan. Tambang teksi dalam RM 60 duit kita, jauh jugak dari airport nak ke hotel dalam 40 minit.

.. sini banyak bangunan pencakar langit
      Kat sini driver teksi guna meter dan diorang akan print resit bila dah sampai, canggih jugak kan. Yang best lagi dia ni siap bersembang dengan kami dalam bahasa cina, punyalah peramah, macam lah aku ngan huby paham..kitorang sengih je kat dalam teksi tu.
        Sampai je hotel , kami terus check in dan memang bersih hotel ni , besar pun besar, memang selesa sangat-sangat.

selesa dan bersih
Kalau korang travel dengan family kat sini memang eloklah book hotel ni sebab
    - dekat sangat dengan train station ( betul2 sebelah hotel ni )
    -  kat bawah hotel ni ada macam-macam kedai
    -  yang penting, jalan ke depan sikit je jumpa Dong Meng Street, tempat shopping murah kat sini.
        Masuk bilik je , aku terus masak nasi guna travel cooker yang kami bawak , panaskan kari ayam yeos dan kami makan dengan seleranya..hehehe...dah lah cuaca sejuk kat luar , memang best sangat makan nasi panas  bersambalkan ikan bilis yang aku bawa dari rumah.

Alhamdulillah..kenyang kan Alya..hehe..gambar atas tu , tulah stok makanan kitorang seminggu di China n HK :)

Lepas makan , solat dan kami bersiap-siap pula nak ke Windows of the World. Aku tak banyak sangat survey pasal Shenzhen ni , yang aku survey pun pasal Windows of the World je lah.Dalah tu, yang tak best..hotel ni tak de wifi kat bilik, ada kat lobby je , nak turun punyalah malas..nasib baik dah print notapasal tempat ni. Tengah siap-siap Amsyar pula tidur.. aku pun baringlah sekejap rehatkan badan, sebaenarnya memang letih sebab dari malam tak tidur dan sedar-tak sedar aku pun terlena sebelah Amsyar.
             Bila bangun je , aku tengok huby pong tidur gak, pas tu aku dengar suara
            ' Mak....Alya seronoklah mak dah bangun...'
Nak tergelak pun ada dengar suara Alya.Dia ni memang tak pernah tidur petang.Tak letih ke Alya oiii....
        Dalam pukul 8 malam kitorang terus keluar jalan-jalan , main redah je , nampak bangunan KFC dan Mc Donalds yang sungguh unik .
Jalan lagi kedepan , aku tengok ramai pulak orang  tapi masih tak tahu tempat apa yang kitorang pegi ni, sampailah jumpa kedai ni.
Mula-mula was-was jugak nak beli , tapi pekerja diorang cakap halal.Sate ni , 10 yuen 2 cucuk, tapi besar dan memang sedap . Masa tengah tunggu huby beli sate , tiba-tiba ada orang bagi salam. Bila aku pusing, nampak tiga orang lelaki kat belakang aku,rupa macam orang turki , diorang tegur aku, tapi cakap cinalah pulok , manalah aku paham..aku try speaking , tapi diorang masih cakapa cina gak, adehh..so aku tunjuk kedai sate tu , aku tanya diorang                 ' halal ?' diorang anggukkan kepala. Yang tu jelah yang aku paham pong :).Lepas beli sate , kami jalan lagi ke depan, macam-macam kedai ada .
ingatkan kat Jepun je ada restoran tandas ni ..hahaha

Kemudian aku jumpa kedai baju budak murah sangat , kain tebal dan berkualitilah ,  terus belikan untuk Amsyar dan Alya.
Amsyar dan baju baru
Dah puas pusing , kami terus balik hotel dan berkemas sebab besok kena check out untuk ke Hong Kong.

bersambung..

1. Banyaknya bawa makanan...

Barang2 memang murah 2 kat Dong Men Street tu...

2. tahniah cikgu ! lepas ni amsyar ada adik. hihi. cikgu dah pindah ijok ke ? rumah saya dkt je dgn ijok, dkt kundang. kundang jaya.

3. bestnyer wa...tengok stok makanan tu, memang takkan lapalah, hehe...

4. Mie..memang banyak..hehehe, sepanjang travel ni, sekali je makan kat kedai , Ziafat HK tu , tu pun RM 136 sekali makan :)

Alhamdulillah..kenyang makan makanan yang kitorang bawak tu.

5. Anum..syok, tapi letihla jalan bawak budak2..:)

6. Aimi, thanks, belum tahu lagi nak pindah tak, sbb cikgu tak dapat tukar

7. Orga..memang kenyang je manjang..hehehe

8. salam wa,
    nak tanya gak, sbb mungkin mcm tak sempat pulak nak baca entry seterusnya ni.. HK sejuk tak sekarang ni?
    tenkiuss

1. masa wa kat sana, tak berapa sejuk sangat..skrg ni tak taula plak, bila nak gi?

9. wahhhhh menarik2...lagi2 baju shaun the sheep tu...hehehe..mmm pregnen ke? take care ok :)

1. ye lah siti, terpregnant pulau, kalau tak bleh jpe siti kat german tahun depan hehe

10. serius kagum ngan orang yang suka travelni.. ehm seronok baca...

1. travel dgn family best kan kak, tpi ongkosnya byakla skit

11. ahad ni. tu yg tak sure sejuk sgt ke tak.

12. congrats peknen lg ;) wah bestnye asyik melancong je...jeles3x

13. Salam kenal dari Nekcik Wa..mmg tabik spring baca perjalanan Wa ngan anak kecik..lain di jinjang,lain di gendong..tapi bagus tu..kalau dah biasa takde masaalah yg tak dpt di atasi..Nekcik pun serupa..baby 4 bulan pun Nekcik angkut sama!!!

14. bestnya baca blog jalan2 u ni...