Sunday 11 December 2011

~ Our Winter Vacation - Japan - Day 1

1 Dec 2011 
Tokyo International Airport
Salam.. terlebih dahulu aku nak ucap terima kasih sebab korang semua sudi membaca catatan kami sekeluarga sepanjang berada di Jepun . Catatan ini juga adalah untuk diri aku sendiri , pengalaman aku dan suami membawa anak-anak yang masih lagi kecil bersama kami untukbercuti di sana.  Ramai yang cakap ..

  ‘ Buat apa bawa anak ? diorang kan kecik lagi ..bukannya diorang ingat pung ’
  ’Lecehlah bawak budak ni... nak pergi mana-mana memang susah...`

Tapi apa pung pendapat orang lain..kami dah nekad  .. akan bawa juga anak-anak...walau susah macam mana pung.. kami akan sama-sama jaga  ulat – ulat kecik pergarang jantung kami tu..hahahaa..

Penting bawak semua2 ni..terutama ubat-ubatan.
        Kami bertolak dari rumah jam 11.30 pagi..dah agak lewat ..flight jam 2.30 petang. Sebenarnya persiapan semua buat last  minute… pagi tu baru nak tukar duit Jepun... dan ada lagi barang-barang yang belum dibeli.Pada mulanya..aku rasa macam nak kensel je trip ni..sbb aku memang tak prepare pun ... dan rasa belum ready lagi ..makin banyak aku study pasal train kat Jepun .. makin aku tak paham……dalam minggu terakhir sebelum berangkat…tiap – tiap hari aku  sms hb…

        ‘ abg..kita kensel jelah trip ni.. takutlaaa...’
dah standard jawapan hb...
         ’ok ..abg x kesahhhhh ..’

so plan b... since aku mmg nakkkkk sangatt g NZ…tgok tiket AA ke NZ… nak gantikan trip  ke Jepun… perghhhh…4 org utk 5k lebih…. Hancur lah harapan ku… ngeh..ngeh..ngeh…
Macam ni habisla..dua2  trip tak boleh pergi la..kalau macam ni……
So final decision…. Ahhh…redah jelahhh jelah gi Tokyo… tgok mat salih selamber  je bawak anak2 kecik…
LCCT 
      So perjalanan pun bermula..dan kami sampai ke Tokyo International Airport jam 10.10 waktu Jepun. Hujan lebat menyambut ketibaan kami…lagilahhh aku gabra…

alamak… ni petanda tak elok ke?

.hahaha…banyak sangat fikir aku ni..apalah…Tapi bila nampak je sign Tokyo International Airport tu... aku rasa cam mimpiii je lagi... dalam hati..

      ” Eh...betul ke aku dah sampai Tokyo ni... ” ...

Alhamdulillah aku bersyukur pada Tuhan sebab makbulkan doa aku selama ni...dapat jugak aku jejakkan kaki ke bumi matahari terbit ni. Insyaallah lepas ni kami akan menunaikan umrah pula..tungu anak-anak dah besar sikit.
       Kami orang yang last keluar dari flight... anak2 pulak..langsung tak meragam.... nasib baikk......
 Dari flight kami dibawa ke terminal menaiki Airport Friendly Limousine Bus...
Tokyo International Airport

Dan sampai je terminal… dah lepas kastam …dan ambik bagasi..kami terus ambil teksi ke Kamata. Kat airport ni korang jangan risau k .. banyak signboard untuk ambil taxi, bas dan mana nak ambil  train.
           Masa tu dah dekat pukul 11 lebih…. Pemandu teksi kat sini pakai kot ..mmg kemas dan smart la diorang ni... so hb bagi alamat hotel yang bertulisan jepun tu kat dia.dia dah start cakap Jepun.. ahh sudah..aku pandang hb..hb pandang aku…
Nasib baik kat  hp mmg dah download sikit2 perbualan  bahasa Jepun..so cara nak berkomunikasi ialah..suruh dia dengar je.. kelakar ek…. Pas tu dia jawab bahasa jepun..bukannya kitorang paham pong….  Dia macam tak tahu sangat hotel  tu…. Bila dah sampai area kamata tu… aku macam dah camla tu area hotel sbb dah banyak kali guna google map… so bila 2nd time dia tak jumpa dan lalu kawasan yang sama…aku jerit..
      ‘ stoppppppppp..stopppp….’    nasib baik dia paham…

Dalam hujan renyai tu sambil dukung Amsyar…. Aku jalan kaki dan guide dia pulak ke hotel tu…bukannya apa..aku takut nanti kalau dah pukul 12 midnight... charge lagi mahal… akhirnya aku jumpa gak hotel tu …so selamat la kitorang kat situ. Tambang teksi seratus lebih..mahal kan ..tapi yg ni memang aku dah tahulah tambangnya sebab pernah baca kat trip advisor.
     So kalau korang nak stay mana2 hotel kat Jepun ni ..pastikan korang familiar dulu dengan kawasan tu. Guna je google map ~ get directions ~ walking . satu lagi , pastikan print alamat hotel dalam bahasa Jepun dan kalau boleh print gambar sekali. Susah nak cari orang yang faham BI  
 My Stays Inn Kamata
     Kitorang check in kat Hotel My Stays Inn Kamata. Kamata ni dekat je ngan Haneda airport. Kenapa aku pilih untuk bermalam di sini.. satu , sebab dekat dengan Haneda airport . Kedua.. aku tengok review kat trip advisor Japan.. tempat ni dekt dengan JR station.Sebenarnya cadang nak tidur airport je...tapi takut anak2 tak selesa.. hotel nilah yang paling murah aku dapat...tu pun last minit dah booking. Bilik memang kecik..tapi superclean lagi-lagi kat   bilik air. 
High Tech toilet 

Ada wireless..dan ada sorang staff tu boleh berbahasa Inggeris... kat lobi tu jugak ada disediakan coffee free. Semerbak bau cofee bila masuk hotel tu....dah lah tengah sejuk...hihi..So pas hantar barang.... aku turun bawah dan ambil 2 cawan coffee bwak masuk bilik... so malam tu kitorang makan biskut je bertemankan coffee free yang disediakan hotel tu. Sedapp sungguh rasanya...Malam tu  kitorang memang tidur lewat..melayan anak-anak.. dan masa tu aku rasa bersyukur sebab aku bawa diorang bersama . 

17 comments:

  1. lagiiii sambung! :)

    sy mmg teruja campur berdebar klu pikir psl trip ke jepun..jadi sy nak baca citer ni sampai habis...lg 1, mmg bwk beras ke pegi sini? mcm nampak kampit beras tu..bwk multipurpose cooker ke?

    ReplyDelete
  2. cikgu ade sambungan tak ? tak sabar nk baca :)

    ReplyDelete
  3. best best best.... rasa nak pergi lagi jerk...

    ReplyDelete
  4. fatt - mmg bawa beras..tapi dont worry k..tak pyah bwak pun x pe..ada jual nasi yang sedia utk dipanaskan guna microwve je.nanti aku u-pload pic tu nanti k . bwak periukbiasa je..

    ReplyDelete
  5. aimi - nanti cikgu sambung sampai habis..tunggu ye..banyak citer best hihi

    ReplyDelete
  6. Wah bestnya. Rindu nak ke Tokyo lagi... Pernah tinggal selama enam bulan di sana suatu ketika dulu.

    Saya tunggu entry seterusnya...

    ReplyDelete
  7. Mie.. memang best.. rasa mcm nak pegi lagi sekali je..tpi duk sana duit keluar mcm air terjun je :-/

    ReplyDelete
  8. Tak sabor gak nk tau cerita seterusnye, cepat2 update okay!! :p

    ReplyDelete
  9. saya baru ja sampai osaka ptg td..sejuk kat sini..mula2 sampai mmg cuak gak..tp bila dh faham sistem train dia mmg senang

    ReplyDelete
  10. bestnye jalan2 jepun.. anyway, salam kenal.. kalau nak baca my experience travel ke 46 buah negara, sila2 la singgah my blog (Aku Sebutir Pasir).. :)

    ReplyDelete
  11. salam singgah.bestnye pegi jepun ye. :)

    ReplyDelete
  12. best. baru nak baca trip jepun ni dari awal. mmg adventure rasanya...

    tahniah ye...sb jejak kaki di jepun dan bawak anak2..
    kalau ida pun rasanya tak sanggup nak tinggalkan amira...

    ReplyDelete
  13. waaaa travel japan yer...syoknye..japan ade byk lg tmpt best cthnye osaka, dgn kyoto...dulu sy stay kt japan....so bile bace ni...aduhaii rindunyee japan..

    ReplyDelete
  14. Salam kak..boleh bg emel akak tak..i will travel to japan end of this march...nak tanye akak pasal train kt sana

    ReplyDelete