Saturday 12 July 2014

Byebye...KASHMIR.....we will miss u ......

          


     Salam Ramadhan buat semua..fuhhhhh..dah dekat setahun entry ni ada dalam folder draf...hehehe...ni baru nak sambung balik..... Hari ni hari terakhir kami di Kashmir . Sedih dan sayu nak meninggalkan Kashmir yang teramat indah ni , tapi nak kembali ke sini rasanya tak mungkin lagi sebab AA dah tutup route ke New Delhi.( Sekarang dah bukak balik rasanya..).
  
Breakfast buat kali terakhir di boat house ni..
      Setelah bermaaf-maafan dengan En Sheikh dan pembantu house boat , Sajar..kami menaiki shikara buat kali terakhir.
Meninggalkan seribu kenangan indah untuk dikenang
    
    Dalam perjalanan , kami minta driver singgah di pekan kashmir sebab huby nak cari jaket kulit.
 Masa ni budak-budak ni kecik lagi...:)
     Bila tak jumpa yang berkenan , kami terus minta  driver hantar ke airport.Oh ya...sempat singgah menikmati sate kambing buat kali terakhir..memang sate kambing terbaik yang pernah aku makan..kalah sate kambing kat Shenzhen..:)..

   
Sepanjang perjalanan ke airport ,aku lihat  ramai askar bersenjata di kiri dan kanan jalan.  Tapi tak payah risau kalau nak ke sana  ya , sebenarnya Kashmir ni tempat pelancongan yang selamat walaupun bergolak.



      Sampai je kat airport aku tergelak tengok pokok ni. Unik betul , tak pernah lagi nampak kat mana-mana hehe. Tak hilang ke tinggal beg macam ni je..?
      Untuk pengetahuan,  security check kat airport ni sangatlah ketat.Kalau tak salah aku , hari tu kena empat kali security check. Beg semua dia buka. Sebelum tu , masa nak masuk airport , kita kena dropkan beg kat security luar bangunan airport. Pas tu kena ambil balik dan masuk dalam kereta. Yang paling penting , kena pastikan semua  beg dan kamera ada tag. Kalau diorang tak bagi  tag kena mintak , sebab nanti kena queue dari awal.Lama tau nak lepas security check kat sini,nasiblah anak-anak tak meragam.


      Sepanjang aku travel nilah security check paling ketat pernah aku lalu.Tapi mungkin masa tu bawak baby,  staff-staf kat situ friendly pulak dengan kitorang. Sedih nak tinggalkan bumi Kashmir yang amat indah ni, tapi pada masa yang sama aku tak sabar nak lihat keindahan Taj Mahal yang tiada tolak bandingnya. Dalam flight aku lihat banjaran himalaya yang diliputi salji puas-puas.Rasa kepuasan yang tak terhingga kerana dapat juga aku menghayati keindahan banjaran yang cukup indah ni.Rasa nak terjun je dari flight tu heh heh heh. 

     Sampai je airport , kami terus keluar dan cari tour guide yang akan bawa kami ke Agra.Hmmmm....masih muda dan manis sangat orangnya.Senyumm je dia , cakap pun lembut je....Dalam perjalanan ke kereta, baru aku sedar yang aku lupa nak ambil stroller.Aku berlari masuk balik dalam airport, sampai je pintu, aku kena tahan ngan guard kat situ, dia tak benarkan aku masuk.Jenuh aku merayu..dia kata dah keluar tak boleh masuk..aku dah blur masa tu..tiba-tiba aku nampak ada oficcer yang nampak educated sikit..kui kui (boleh ke label orang macam tu...)lalu, aku merayu pula kat dia, ntah apa2 yang aku cakap kat dia masa tu .Alhamdulillah dia bagi aku masuk , tapi dia suruh guard tadi ikut aku dan pastikan aku keluar semula dari airport tu ..adoiii...muka aku ni macam pengganas ke..adehhh. 
            Dari airport kami terus menuju ke Agra .Perjalanan ambil masa dekat 5 jam, lagipun masa tu peak hour kata Dharham, driver kami yang cukup sopan santun.



View sepanjang jalan ke Agra

Kami sampai di Agra dah malam , dan terus check in di Hotel Taj Mahal.Hotel ni bersih sangat-sangat dan aku memang puas hati stay kat sini.Layanan staff pun 5 star gitu..:-) .Aku pilih hotel ni sebab hotel ni dekat je ngan Taj Mahal.Almaklumlah..bila bawak budak, kalau boleh semuanya nak cepat sampai je.

Thanks sebab sudi baca, ntah bilalah entry ni akan bersambung lagi..kui..kui..kui..


32 comments:

  1. Satay kambing lebih sedap dari shenzhen? Jm ada try d gusngzhou mmg sedap betul masih terasa sampai hahaha yg tu mmg menipu je

    Security check yg ketat tp alhamdulillah semua selamat

    Ahaaaaa jgn lelama sambung cite d agra tu Jm mau buat itie ni :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooooo...so nak fly ke india pulak pas ni ya..hehehe

      Delete
  2. Cantiknya kashmir, wa. Jarang2 dapat singgah blog yg cerita prngalaman p kashmir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang cantik anim..kiri kanan penuh gunung yang ada salji..ntah bilah dapat sampai lagi

      Delete
    2. Memang cantik anim..kiri kanan penuh gunung yang ada salji..ntah bilah dapat sampai lagi

      Delete
  3. Replies
    1. Mmg seronok Hans....lihat tempat orang..budauanya tak sama

      Delete
  4. Sate kambing kat sini lebih sedap dari yang kat China...wahhh. Yang di China senang-senang sepuluh cucuk boleh habis sebab sedap sangat...

    Ketat betul security check dia orang... orang Malaysia ada macam muka pengganas ke...

    India ni belum masuk senarai teringin nak pergi... tak tahulah di masa hadapan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mie, seriously mmg lebih sedap sate tu..must try..insyaaalahh, satu hari nanti mesti Mie sampai gak India..

      Delete
  5. Wahh, best nyet jalan2 ... Sambung tau ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilllah Hani..mmg besttt sangat2

      Delete
  6. wah..cantiknya kashmir!thanks follow saya kak.
    klik GSK untuk akak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sal...mmg cantik dan indah sangat pemandangan kat kashmir tu..;-)

      Delete
  7. bestnya..nanti sambung ye..salam kenal..

    ReplyDelete
  8. Tak berkesempatan lagi ke Kashmir...ramai yang kata best...In Shaa Allah one day sampai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak..kashmir mmg best, tak rugi kalau gi..;-)

      Delete
  9. Kashmir..memang teringin nak gi..dulu asyik tengok dlm filem Hindi saja...

    ReplyDelete
  10. wahhh..best dpt jenjalan kat negara orang.

    ReplyDelete
  11. agak2 sekarang kalau jalan nak bawa stroller lagi tak? hihihi...

    ReplyDelete
  12. tak sabar nak tengok gambar taj mahal :)

    ReplyDelete
  13. Alamak Kashmir!!. Bestnyaa.
    Ya la, ini la firt time terbaca blog pasal Kashmir. Kat blog saya memang ada sebut2 pasal "Kashmir" tapi bukan original KASHMIR.. tp perkampungan bonda saya yg ada bukit bukau yg saya panggil sbg "Kashmir". Hehe..

    *thanks singgah blog.

    ReplyDelete
  14. kemahen ketat ye tak blh masuk airport blik.nasib officer tu oke kan..
    bestnya.. :)
    cepat smbung jgn ambil.masa lelama.hihi

    ReplyDelete
  15. salam ramadan...seronoknya jln2 jauh..

    ReplyDelete
  16. Kashmir ni bukan pemandangan aje cantik, gadis-gadisnya pun cantik kan hihi...

    ReplyDelete
  17. Wa.....bestnya asyik bertravel je.....
    Dah rezeki awak ye Wa.....yelah belasah jer apa yg teringin di tekak sebelum balik kang enth bila lagi nak dtg....ye dak...

    ReplyDelete
  18. teringin nak kesana..tapi ntah bila..
    pemandangan cantik..makanan pun sedap ye.itulah tarikan utama pelancungkan..

    ReplyDelete
  19. salam. wahhh bestnya pegi sana..nice view :))

    ReplyDelete
  20. syiokkkkkk ... syioook akak tengok .. gambarpun puas hati tengok...

    ReplyDelete
  21. Maaf saya tak ambil no Dharham tu...yang agen kat Kashmir pun dah tak dapat saya contact..maaf ya

    ReplyDelete