Wednesday 10 August 2016

Open House Raya 2016

   

         Salam buat semua..bersawang lagi blog ni , ngeeeee ....Rasanya dah 2 tahun kami tak buat open house. Cerutanyaa....tiga minggu lepas...kami pergi makan2 kat rumah kawan sekolah lepas koko.Seronok sangat berkumpul ramai- ramai walaupun sekejap je.Masa tengah makan tu..aku rasa macam nak ajak diorang makan kat rumah aku lak ..Terus whatsup hubby minta izin nak ajakm kawan-kawan makan kat rumah..Hubby aku macam tak berapa setuju sebab dia takut aku tak larat..nak masak dan handle Amsyar lagi sebab aku nak buat hari Juamaat sebelum kami masuk sekolah sesi petang.Dia pula tak ada nak tolong- tolong.Nanti dia risau sebab tak ada orang nak tolong aku.Tapi lepas aku yakinkan dia insyaalah aku boleh handle..dia pun setuju jugaklah..:). 
          Bila dia dah setuju..mulalah aku fikir nak masak apa.Kalau boleh tetamu datang rumah naklah diorang makan sedap-sedap.So menu pilihan kali ni. Nasi beriani pakistan , spaghetti carbonara , nasi himpit dengan kuah kacang dan dessert pula cup cake , brownies , cream puff dan cheese tart.Seminggu sebelum majlis..aku dah mula kemas rumah sikit-sikit . Hubby pula tolong kemas area parking dan laman rumah. Hari Khamis sebelum gi sek ..aku dah siapkan brownies .
     Malam tu masa tengah prepare barang-barang nak masak besok..aircond pula rosak tiba..adoii..so lama jugak aku ngan huby mengadap nak betulkan plug aircond tu.Bila tengok jam..dah jam 10 mlm dah..mulalah aku gabra sebab banyak lagi mende2 x siap.So malam tu aku masak nasi himpit..nasib ada periuk noxxa..senang sikit..rebus telur .. pun guna noxxa je. Sambil-sambil tu aku keluarkan bekas2 makanan yang nak guna besok.
Baru sedar rumah ni tak de bekas besar-besar nak isi makanan :(
          Lama jugak aku nak siapkan benda-benda tu semua.Rumah pun tak sempat nak kemas malam tu.Pukul 3.30 pagi aku dah surrender..aku tidur jugak walaupun banyak kerja tak buat lagi. Pagi besoknya pukul 5 pagi aku dan bangun.Senang sikit buat kerja bila anak-anak sedang tidur .So aku sediakan bahan-bahan nak buat nasi beriani pakistan.Aku dah pernah masak nasi ni dulu. Memang sedap.Tapi dulu masak untuk kami 1 family je. Ni nak masak untuk 40 orang...aku pun blur.Tapi aku tawakal jelah. Untuk jamuan kali ni aku masak nasi dalam 2 kilo setengah dan ayam 6 ekor.Alhamdulilah ....memang cukup dan tak de berlebih-lebih.

                                                                                                                     
  Ni lah senarai tetamu yang nak datang..walaupun aku budget dalam 20 orang je.Alhamdulillah ramai yang datang..dah tambah ngan anak-anak hampir 50 orang jugak yang datang kali ni. Bila dah siap sediakan bahan-bahan untuk masak, aku pergi jengok kebun dulu.Memang ni pun rutin aku pagi-pagi mesti datang tengok pokok bunga dulu :)Tenang rasa jiwa bila lihat laman dah bersih.Macam tau-tau pulak tetamu nak datang..semuanya meriah berbunga :)


                 

                                           Seronok sangat bila laman dah kemas.Taman ni hubby  yang tolong kemas :) .Lepas tu aku terus siapkan makanan .Memang susah gak bila masak sorang -sorang sebab banyak benda nak dibuat.





         Mencabar jugak masak nasi beriani pakistan  ni sebab kena pindah-pindah periuk.Dahlah tu...first time masak nasi untuk makan ramai-ramai. Masa tengah masak tu..kawan aku yang duduk satu taman ni datang tolong...syukurlah...sebab memang aku rasa tak sempat siap kalau aku buat sorang.So dialah yang tolong buatkan salad dan sos nasi beriani.Juga tolong buatkan air..dan macam2 kerja jugak yang dia tolong buat.Tq Syu....sebab banyak tolong K wa..:).. 
          Lepas masak je nasi..aku terus je kemas rumah.Selalunya kalau ada majlis apa2 hubby yang tolong kemaskan rumah..tapi sebab dia kerja..terpaksalah aku jugak yang kemas rumah.Tupun sempat kemas gitu-gitu je.Rasa macam.tak best je..tapi sebab kejar masa..aku redha jelah.Jam.10.30 sorang lagi kawan aku datang tolong....syukur sangat2lah aku sebab diorang datang tolong..memang jasamu akan ku kenang Jo.. :).
             Pukul 11 pagi..adik aku yang kerja Singapore tu sampai.Bertambahlah lagi assistant aku lagi sorang.Sampai je..macam- macam kerja yang dia buat.Tq Aman..tolong K Wa...:).
Baru perasan..nilah satu-satunya yang ada gambar Amsyar.Tak sempat nak ambil gambar dia.Ni tetamu yang first sampai.Rasa bersalah pula sebab belum ready lagi.

     Pukul 11.15 tetamu pertama dah sampai.Kami belum ready lagi hihihi..So makanlah dulu apa yang ada.Aku pulak terus naik atas dan gosok tudung.Macam lipas kudung.Bersiap pun ala kadar je..sebab diorang yang lain-lain dah nak sampai. Jam.11.15 ada lagi tetamu datang..alhamdulillah...bila aku turun je bawah..semua dah ready .Semuanya dengan pertolongan kawan-kawan dah adik aku.


Ni antara tetamu yang awal datang. Pukul 12 yang datang berkonvoi pun sampai. Alhamdulillah ..meriah rumah masa tu hihihi









       Kawan-kawan yang semuanya 100% sporting. 







      So..menu untuk tahun ni, nasi beriani pakistan , pasta carbonara, ( aku tak sempat pun rasa carbonara..habis licin ..means sedaplah tu kot ekekekeke ) nasi himpit kuah kacang , brownies , creampuff , cup cake dan juga cheese tart. Harap- harap semuanya puas hati.Terima kasih buat kawan-kawan yang sudi bertandang , kalau ada kekurangan harap dimaafkan ye !
    Masa aku dah nak bersiap nak gi sekolah..tiba-tiba aku dengar Absyar menangis kat luar..masa tu dia tengah main air dengan abang dia kat luar .

Orang sibuk beraya..dia sibuk main air.. 
    


       Bila aku keluar je aku tengok darah dah meleleh-meleh kat bibir dia. Gigi pulak patah separuh..adooiiiiii ...Absyar ni memang lasak sangat-sangat. Lama gak dia menangis. Hubby aku suruh ambik cuti je..tapi sayang lak..hari Jumaat sekolah sekejap je. Aku pergi jugaklah sekolah.  Tapi , sampai separuh jalan ..aku tak sampai hati..ingatkan masa aku gi sekolah tu dia tengah menangis , aku patah balik ..pas tu singgah speedmart kejap belikan dia surprise egg. Dia ni kalau menangis ' surprise egg'lah'ubat dia berhenti menangis. Sampai je kat rumah ..aku tengok dia dah ok dah..dah berenti menangis..legalah sikit nak gi kerja huhu. Adik aku lak tengah sibuk kemas kat dapur..waaaa....terima kasih sangat-sangat sebab tolong kemas,  Aman n Ija. 



                                                 
     Bila sampai sekolah aku memang mengantuk sangat-samgat . Aduhhhhh..memang aku tak cukup tidur n rehat ..Tapi sebenarnya rasa happy sangat-sangat bila tetamu datang rumah.Walaupun penat tapi puas hati sangat-sangat.Alhamdulillah..Amsyar pun tak meragam sangat hari tu . 





19 comments:

  1. MESTI PENAT SANGAT MENYIAPKAN MJLIS RUMAH TERBUKA RAYA DGN HIDANGAN BNYK YG SEDAP TU..XPALAH DH SELESAI DGN JAYANYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah kak..... berjalan lancar

      Delete
  2. Terbaiklah boleh handle sorang-sorang.
    Kalau Mrs. A tak tahu apa jadi.

    ReplyDelete
  3. Mak aiii...menu berat2 tu. Boleh bayangkan mcm mana paniknya tu.

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah hajat nak menjamu tetamu dah kesampaian. Moga Allah terima sedekah rezeki buat mereka yg dtg. Macam ini bukan tuan rumah aje puas hati tapi tetamu pun pastinya berterima kasih berganda-ganda lagi. Mesti mengharap tahun depat dpt dtg lagi:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terimakasih k zakie...insyaalah..ada rezeki..boleh buat lagi tahun depan..
      Hihihi

      Delete
  5. Rajin betul.. Biasa org buat open house time hari minggu.. Banyak masa nk berkemas & masak.. Tp wa gagah betul tau tidur lewat bangun awal buat persiapan.. Pastu petang kerja pulak.. Tabik spring lah! ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah kak....terajin pulak tahun ni :)

      Delete
  6. kena power lebih nak buat jamuan ni...powerful sungguh WA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...sementara masih sihat ni Nieda :)

      Delete
  7. ramainya tetamu yg dtg....

    mknn pun sedap2 belaka tuuuu

    ReplyDelete
  8. Kagumnyeee! hahahahahahaha
    kalo Zura mmg tak mampu.
    dengan macam2 menu. Zura boleh siapkan 1 menu pon dh bersyukur sgt dah.
    kemain meriah menunye.
    jemputan pon boleh tahan ramai.
    Zura kalo jemput kawan2 mmg sikit2 jer. sekali masak jer gitu. menu pon simple2 jer. hehehehehe.

    ReplyDelete
  9. Meriah dan happeningnya majlis, Wa :)

    ReplyDelete
  10. Alhamdullilah. Ramai tetamu yang datang. Seronok! Tetamu pembawa rezeki kan kak :)

    Salam singgah sini kak. Nak follow tapi gadget follower akak tak keluar. Huhu

    ReplyDelete
  11. Ramainya tetamu.. Meriahnya lauk pauk.. tetiba lapooo.. hish!

    ReplyDelete