Loading...

Monday, 4 May 2015

Sepetang di kebun pohon syurga

         Assalamualaikum wbt..Sebenarnya kami dah lama teringin nak tanam pokok fig @pokok tin juga dikenali dengan pokok syurga ni.Masa tu yang kami tahu,pokok ni ada dijual di Putrajaya je,bila huby ajak pergi rasa macam jauh je nak ke Putrajaya,sampailah satu malam bila tengok Majalah Tiga, ada cerita pasal kebun fig ni Paya Jaras.
     Bila tahu ada kebun fig ni kat Paya Jaras,semangat nak tanam pokok fig tu berkobar-kobar semula sebab nak ke Paya Jaras tu taklah jauh sangat.So masa kami balik dari kenduri kahwin, huby terus ajak singgah kat kebun buah fig kat Paya Jaras. Senang je nak cari tempat ni..cari je Sekolah Merbau Sempak..pas tu ada jalan kat tepi sekolah tu...masuk situ..depan sikit dah jumpa.
  Best masuk dalam kebun ni..banyaknya buah fig, tapi sayangnya semua belum masak.
Anak syurga ...dibawah pohon syurga..sayang Amsyar
Amsyar siap berlari-lari lagi dalam kebun ni.




Apalah yang anak syurga ni senyumkan..







          Banyak jenis pokok tin ni rupanya.Yang paling murah dalam Rm 80, tapi jenis yang buah kecik je.Hubby beli 2 pokok.Sepokok rm 200 tapi yang ni buah jenis besar..rasanya fig jenis Taiwan dan Jepun kot.So beli dua pokok, dapatlah diskaun jadi Rm 300.Kata orang yang jual tu,petik pucuk fig tu supaya nanti dia lagi cepat bertunas. 


          Ada jugak dijual daun teh pokok fig ni..kata makcik yang aku jumpa masa beli pokok ni..dia minum teh daun fig ni..bacaan gula dia turun..tak taulah betul ke tak.
Anak-anak pokok yang dijual.
Nilah dua anak pokok yang kami beli.Harap-harap tumbuh subur nanti..dapatlah merasa makan buah fig dari kebun sendiri.Insyaallah.


Ni pokok yang kami tanam..lepas sebulan lebih..dah banyak daun dah..tak sabar nak tunggu berbuah..:-)






30 comments:

  1. Bila nmpk pokok tin ni.. terimbau kenangan sekolah menengah... sbb masa tu byk ditanam tepian pagar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke pokok tin..tu pokok ara kot..

      Delete
    2. pokok tin sama spises pokok ara kan..
      cuma buah ara boleh dimakan ke?

      Delete
  2. Tanam dalam pasu kecik je?

    Wah lepas ni bolehlah makan buah tin yang segar... biasanya jumpa yang kering je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mie...masa beli anak kecik lagi..rasa macam dah besar dah pasu tu..hehehe

      Delete
  3. KAK DH KESINI BBRAPA BULN LALU TAPI XBELI LAGI BENIHNYA...INGAT NK KESINI LAGI XLAMA LAGI BELI BUAH N ANAK POKOKNYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa wa pegi tu..tak ada jual pulak buahnya kak

      Delete
  4. minggu lepa acik beli buahnya wa..satu kotak ada 20 biji RM80.00..sedap nya wa..nak ble pokok tak de tempat nak tanam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Acik..wa pun belum pernah makan buahnya lagi....

      Delete
  5. wah...seronok dapt tanam buah tin ni..harapnya dapat tumbuh dgn subur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap2 nya lah tie...tak sabar nak tunggu berbuah..

      Delete
  6. banyaknya pokok tin, segar-bugar nampaknya..sesuai ditanam di M'sia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.....geram pulak tengok buah banyak-banyak

      Delete
  7. Oh, baru tahu di Merbau Sempak ada jual pokok ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada farah.....dekat sikit kan hehehe

      Delete
  8. pertama kali tengok pokok nie :-))

    ReplyDelete
  9. Kalau dah harga renek mencecah harga ratusan, kena tanam sebaiknya hingga keluar hasil.

    Muga-muga semasa menyelenggara pokok ini akan mendatangkan semangat dan azam untuk usaha ke Syurga....

    ReplyDelete
  10. Masa kecik2 dulu selalu nampak pokok ni. but now, akak makan yg kering je lah. heeee

    ReplyDelete
  11. oo ada yer di paya jaras... masa akak gi palestintu der jugak pemandu pelancongtu tunjukkan..
    oo bolehler kita tanam sendiriyerk...

    ReplyDelete
  12. oo ada yer di paya jaras... masa akak gi palestintu der jugak pemandu pelancongtu tunjukkan..
    oo bolehler kita tanam sendiriyerk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada kak..dah banyak jugak orang tanam kat Malaysia ni

      Delete
  13. lebatnya buah.....patutlah adik akak gitu gigih tanam bbrapa pokok nie...katanya sepokok utk akak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untungla akak..dpat freee..ngeeeee

      Delete
  14. ader tgk kat tv3 pasal pokok nie.
    semoga pokok yg dibeli tumbuh dengan subur dan mengeluarkan hasil : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Miesha...harap2..mcm tulah..

      Delete
  15. assalamualaikum wa :)
    maaf bru nk bls jejak..
    sihat ?

    wah bestnya.
    ddk rumah atas tanah seronok nak bercucuk tanam kan.
    alahai saya yg tgk ni pon x sabar mnnti berbuah.
    nti update ye :)

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum cikgu
    maaf ye, lama betul tak ke sini
    tak berapa sihat lately

    eh saya tak tahu kewujudan taman ni
    cantiknya...
    rajin cikgu bercucuk tanam, kalau saya
    rajin tengok aje...hehe

    ReplyDelete
  17. perlu jaga baik pokok ni..mahal tu :-)

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah.. banyak khasiat dan kegunaan buah dan daun pokok tin ni..

    selamat berkebun..

    ReplyDelete