Thursday 18 October 2012

Tersadai di Danau Toba ....

Seterusnya kami teruskan perjalanan ke Danau Toba untuk menaiki feri ke Kampung Tomok . Ada dua cara nak ke Kg Tomok ni , satu naik feri penumpang, satu lagi nak feri besar yang bawa kenderaan banyak-banyak tu. Kami naik feri yang besar tu .Lama jugak duk dalam feri tu..mmmm... tak selesa sangat sebab feri tu kurang bersih. Tapi pemandangan Danau Toba ni memang cantikkkk sangat-sangat. Paling best bila dapat lihat awan tu seolah-olah menyentuh bukit.

Danau Toba

Bila sampai je kat Kg Tomok, kami dah rambang mata, macam-macam souvenior yang ada kat situ. Kami singgah je dan masuk macam2 kedai , si driver tu pula suruh kami cepat2 naik atas tengok tempat bersejarah dulu..
   " Nanti shoppingnya ibuk!! , '
 Banyak kali aku dengar dia panggil, tapi panggilan macam-macam mende kat kedai tu lagi meggoda ,hahaha....

Lama juga kami kat situ sebab rambang mata , tapi peringatan kat sapa2 nak beli kat sana, surveylah dulu harga sebelum nak beli, sebab diorang ni letak harga sangatlah mahal, bila pergi kedai depan , lagi murah, lagi depan lagi murah ..rasa macam banyak kali kena tipu.
     Bila balik kami naik feri yang sama...boring pulak sebab lama gak perjalanannya.Tapi view dari atas bukit pun memang lawa sangat-sangat.

Selepas makan , kami terus bergerak ke Brastagi, masa tu pun dah pukul 5 lebih..jangka sampai di Bragstagi dalam pukul 9 lebih. Perjalanan memnag lalu jalan bengkang bengkok dan kiri kanan hutan.Kat sinilah tagedi menakutkan bermula.Kami dah sampai separuh perjalan bila tiba2 tayar van pecah. Bila pemandu nak tukar tayar, baru dia tahu yang pemandu sebelumnya tak ganti tayar spare dengan yang baru. Means tayar spare pun tak boleh guna. Masa tu dalam hutan tebal dan gelap gelita. Tak lama lepas tu, pemandu tu tinggalkan kami dalam van yang berkunci untuk meminta pertolongan...lamaaaaa ooo tunggu dalam tu, dekat 2 jam. Kami memang susah hati..sebab kenderaan yang sesekali lalu lalang berhenti dan meminta kami alihkan van ketepi sebab jalan sempit dan takut kenderaan mereka tak lepas, lagipun sebelah tu gaung. Yang paling menakutkan bila ada yang cuba buka pintu van walaupun kami cakap tak ada kunci.
Diorang tak percaya dan macam marah..masa tu aku takut sangat kalau2 diorang ni penyamun ke orang jahat, dalam hati aku berdoa agar2 kami semua tak diapa2kan oleh orang yang tak kami kenali ni.
Hampir 2 jam Andrew datang membawa beberapa orang ..mmmm kat area situ kawasan orang batak , so yang datang ni keturunan orang batak la kotnya. Tapi malangnya Andrew kata  , tak boleh repair dan kena ambil alatan lain , yang sebenarnya kata Adrew diorang ni ambil kesempatan dan diorang  nak charge lagi mahal.

Pengalaman menakutkan... :(
Dalam van , kami semua dah kepenatan ..lalu kami pun turun dari van..Subhanallah , bile keluar je dari van , barulah kami nampak indahnya kawasan tempat kami tu disinari bulan dan kelihatan dari jauh air  Tasik Danau Toba tu bercahaya disinari bulan. Memang lawa sangat-sangat. Dalam hati aku..nilah hikmahnya kot kami tersadai kat sini malam2 buta.. :) . Tengah asyik tengok pemandangan, tiba-tiba
                         , Mak...Alya nak berak....'.........Alya-alya , kat tengah hutan ni jugak la ko nak emergency.... nasib baik bawak air mineral banyak-banyak.
     Bila dah siap repair van , kami teruskan perjalanan, kata Andrew lagi 3 jam baru sampai. Dalam van tu , aku memang tak boleh tidur , sebab aku asyik sangat lihat pemandangan Danau Toba ..memang lawaaa sangat disinari cahaya bulan dan dari jauh kelihatan lampu-lampu kediaman ditepi-tepi tasik tu. Memang klasik pemandangan masa tu Berkali-kali aku snap gambar, tapi macam biasa ..aku memang fail kalau ambil gambar malam :(
   Kami sampai ke hotel dalam pukul 12 lebih. Nasiblah kitorang sewa transport yang besar dan selesa, takdelah sakit sangat badan , jalan nak ke Brastagi ni memang penuh dengan lubang dan jalan bengkang bengkok dan sempit gak.
    Bila check in , rasa best sangat sebab hotel Green Garden ni bersih , lawa dan bilik view swimming pool, hari tu aku book guna agoda dalam seratus lebih je termasuk breakfast. Cuma water heater ada masa-masa je boleh guna.
.......bersambung :)

1. uhhh...tragisnya..menakutkan pun ada. Nasib baik masalah tak lagi teruk

2. Anum..jalan-jalan memnag syok..tapi duit abis tu yang tak syok..hehehehe..:)

3. Zila, nasib baik tak apa2 kan..dah lah bawak orang tua ngan budak-budak kecik :( . tapi tak pe, pengalaman kan...

4. seronok nye dapat g bercuti..bile lah peluang saya nak g bercuti :)

5. kire wa bagi tips la nih..kalau nak tengok tasik tu kena datang waktu malam, hehe...

6. Tak bermalam di Prapat ke....

Masa saya ke sini pulak ada pokok tumbang dilaluan ke Brastagi, terpaksa lalu jalan lain yg ambil masa 5 jam... ambik ko... miss sekali air terjun sipiso-piso...

7. Mie..bermalam dah malam sblum tu, kami pun miss air terjun tu..:(

8. serious lawa giler tempat ni....memula ingat kg tomok tue tomok penyanyi tue ...dush hahahaha

9. tomok one in a million hehe...tp cantik nya danau toba ni patut femes hehe...dan pengalaman malam tu mmg menakutkan..nasib baik u all semua ok...alhamdulillah

10. bestnya jenjalan, cantik la tempat ni.. menakutkan jugak kejadian tu nasib baik tak ada apa2...

11. Wah..adventurous gak journey wa kalik nih... Kalau saya pn akan jadik cuak dn takut, x mintak diskaun ke kat andrew...? Lama tu, tunggu dlm van... Cuaca x panas eh? Anak kite pon selalu mcm tu, bile tngh kritikal la, dia nk ke toilet...

12. alamak berdebar akak baca.. kesiannyer dua jam.. kalau akak tak bernafas...
    tapi pemandangan danau toba memang cantik yerk.. masalahnyer tak berjaga yerk...
    tak sabar nak tunggu kisah di brastagi lak..

13. Niceee blog! a lot of tips!!! :D

14. Nica blog.. currently tgh mencari input utk ke medan awl tahun depan.. :)