Thursday 20 June 2013

Sayang si Bongsu - Mak & Abah merinduimu sayang....

           Alhamdulillah...10/6 hari tu, aku dah selamat melahirkan( ehh...czer sebenarnya..) baby boy seberat 4.4 kg. Hari ni dah masuk hari ke 10, tapi sesungguhnya aku masih belum dapat memeluk cium si bongsu kesayangan. 
Lepas czer hari tu , dalam bilik bedah, aku sempat cium dia 3 kali je.Lepas tu dia terus dibawa ke NICU sebab kurang gula dan terpaksa bernafas guna oksigen. 
         Aku pulak..ni dah kali ke 3 aku operate , paling lama aku mabuk ngan ubat bius yang dr bagi. Hari pertama ..aku langsung tak boleh angkat kaki kiri kesan dari ubat bius.Masuk hari ke 2 ..masih lagi rasa kesan dari ubat bius. Sebelum operate , dr bius ada bagitau aku dia terpaksa masukkan tiub dalam bahagian  belakang  supaya kalau jadi apa-apa dia boleh masukkan ubat melalui tiub tu..hah? 
  Terkedu aku sekejap, apa maksud dia.....then barulah dia explain, masa operate kali ke 2 hari tu .. ada problem semasa operate tu .. jadi diorang standby je.. tak nak aku rasa sakit ..Haaa lebih kurang macam tulah..
       Masa hari pertama kat wad , hb sempat ambik gambar anak kami curi2 kat NICU.. masa tu menitik air mata aku tengok keadaan dia..

Sayang si Bongsu

Hari ke 2 .. huby tolak aku berkerusi roda ke NICU.. 
Bila masuk je bilik tu ..aku tengok ada lampu biru...aduhhh...kena kuning . Bila sampai je dekat dengan baby , dr datang dan explain pada kami..Anak puan ada kuning..tapi tak tinggi kata dia,  kata dia  lagi yang ujian darah dia menunjukkan dia ada G6PD. Masa dr explain tu..aku dah tersedu-sedu kat situ sampaikan dr tu tepuk bahu aku dan cakap, ibu janganlah risau..penyakit ni biasa je ,dan tak merbahaya. Lagilah aku tersedu-sedu. 

Aku menangis bukan sebab tu, tapi aku sedih tengok anak kecikku ...sedih tengok keadaan dia, dengan tiub kat kepala, hidung, badan, tangan, kaki..aku sedihhh sangat-sangat. 
      
          Hari ke 3 ,4 & 5 ..keadaan dia masih sama lagi...kata dr, pernafasan dia masih laju dan masih perlukan oksigen untuk bernafas..
       Hati ibu mana tak sedih bila lihat sikecik yang selama ni aktif menendang perut ibu berada dalam keadaan tak bermaya macam ni.

...dan malam2 aku hanya bertemankan air mata sebab rinduuuu sangatt kat diaa.

        Hari ke 6 ...kali ni bila masuk NICU .. aku lihat dia dah dipindahkan ke tempat lain , dan keadaan dia nampak makin ok.

Hari ni paling best sebab dia dah boleh buka mata , dan bila aku dan huby panggil dan bercakap2 dengan dia, dia pandanggg je kitorang .Syahduu sangat masa tu , selama ni mata dia asyik tertutup je..bila dah boleh buka mata ..dia macam nak biasakan diri dia dengan cahaya dan apa yang ada disekitarnya,
Hari ke 7 
Hari ni.. baru nampak hensem anak mak sebab dah buka penutup kepala.:) ..tapi tangan kena ikat sebab lasak . Bila tanya dr, keadaan baby, dia kata masih sama..masih lagi perlukan oksigen untuk bernafas. 

Hari ni dah masuk hari ke 10..
       Baby masih kat NICU lagi. Sesungguhnya penantian itu satu penyeksaan . 10 hari yang aku lalui , aku rasa cukup panjang..mengharap dan menanti kepulangan sibongsu kepangkuan aku. Aku belum lagi sempat menyusu si baby ..apatah lagi nak mengucup dahinya .. dan buat macam-macam lagi yang patut seorang ibu lakukan pada anak kecil kesayangannya..aku berperang dengan perasaan aku sendiri ..betapa aku amat-amat merinduinya... Ya Allah...tabahkanlah hatiku...berilah aku kekuatan..aku tak daya mennahan rinduu...Cepatlah sembuh sayang..Mak dan Abah merinduimu sangat-sangat..:(

      Dan, jika satu hari nanti, si bongsu mak membaca catatan yang ditulis bertemankan deraian airmata ..ketahuilah sayang yang mak dan abah rela berkorban apa jua untuk kebahagiaanmu...

16 comments:

  1. Semangat sungguh badannya, 4.4 kg tu... Dulu anak saya lahir 3.9kg pun nampak besar sangat bila di bariskan dengan bayi2 lain...

    Moga boboi Wa cepat sihat... amin...

    ReplyDelete
  2. sabar ya
    setiap ujian pasti ada hikmahnya

    ReplyDelete
  3. bersabar lah kak...sy yg bc n tgk gambar pun dh brderai airmata,inikan pulak ibu yg melaluinya...

    smoga anak dlm kandungan sy ni sehat sejatera..aminnn

    ReplyDelete
  4. sedihnya baca.. mmm sabar banyak2 mummy.. tiap hidup kita ni ada je dugaannya, menunjukkan Allah sayangkan kita..nak hapuskan dosa2 kita.. (ayat ni saya selalu ulang bila kenangkan arwah baby saya).. insyaAllah baby lady wa akan sihat, insyaAllah dia kuat..doa banyak2 ye..

    ReplyDelete
  5. Tahniah Wa dapat baby baru..., Sabar ye, ini ujian drp Allah..., insyaallah tak lama lagi boleh keluar drp wad tu..., semangat badan dia...

    ReplyDelete
  6. comelnyeeeee.. byk2 bersabar ye? nanti keluar lah sicomel tuh. geram nengok nye.

    ReplyDelete
  7. ALLAHU AKBAR.. segalanya dari ALLAH.. semoga Wa tabah.. baby pun mbam mbam.. come..

    ReplyDelete
  8. saya doakan moga anak ladywa cepat sembuh dan sihat.. dia anak yang kuat :) dan sgt comel..

    ReplyDelete
  9. Terima kasih buat semua yang mendoakan baby.

    ReplyDelete
  10. Kak Wa... camner baby, ok dah ke..?

    ReplyDelete
  11. Tahniah diucapkan.Semoga cepat sembuh.

    ReplyDelete
  12. Insyaallah teruskan berdoa agar anaknda akan cepat sihat..amiin ..

    ReplyDelete
  13. sedih tengok baby dg wayar begini.Moga baby ladywa cepat semboh dan dpt pulang ke rumah segera.

    ReplyDelete
  14. aah semangat tol badan dia..sabar yer sis...semoga cepat2 anak sihat..amin..nanti update yer...

    ReplyDelete
  15. cepat sembuh ya baby....!! Sedihnya...

    ReplyDelete