Tuesday 13 December 2011

~ Our Winter Vacation - Japan - Day 2


  Baru check out hotel Kamata
 Lepas check out dan cuma besarapan roti sardin dan secawan milo panas , kami terus ke JR Kamata Stesyen  untuk ke Shinagawa.. Memang letih..masa tu..dengan beg besar, stroller lagi,kami bergilir-gilir menapak ke stesyen tu.. nasib baik dekat je. Memang senang bila kita dah study area tu guna google map. So kitorang memang tak sesat pun hari tu . 
JR Kamata Station
             Sebelum tu kalau korang nak naik train kat Tokyo ni aku nasihatkan korang beli dulu suica card . Kad ni macam touh n go kad la.. dan boleh digunakan untuk naik train area Tokyo. Harganya 2000 yen. 
           Bila dan sampai dekat stesyen train degan exitednya aku  cari mesin nak beli kad  tu . Aku siap print step by step macammana nak beli dan top up suica card tu..hahaha…
Cari punya cari, tapi tak jumpa , tengah – tengah cari aku nampak office JR so aku beli je kat kaunter tu . Frust jugak sebab  tak dapat  beli kad tu guna nota aku yang memang complete gileer tu  tu :)
         Nak beli kad kat kaunter tu bukan senang weii.. staff tu tak faham BI , jenuh aku cuba explain kat dia. Rasa mati akal dah, bahasa apalagi aku nak guna neh ..
Tiba –tiba je bila aku tengah pandang hb yang tengah jaga anak2 , aku ternampak ada brochures pasal suica card ni, aku tunjuk je  gambar kad tu.... baru dia paham . Lama gakla aku buang masa kat situ, tapi bestlah sebenarnyaa... susah nak terangkan macam mana bestnya berurusan bila kita bercakap berlainan bahasa ..heh..heh...Baru dua langkah keluar dari office tu aku nampak  mesin tu kat belakang tiket offis tu. Alahai..dekat situ je rupanya. 
            Bila dah dapat suica card tu , kami pung terus ke platform train.  Jangan risau ok..terlalu banyak sangat signboard kat stesen train tu. Korang takkan sesat punya. Follow je ikut laluan yang betul. Sebelum tu, jangan lupa guna suica card tu untuk masuk ke tempat platform train tu.
           Dari  Kamata kami mengambil Chou Line ke Shinagawa. Dari Shinagawa kami transfer ke Yamanote Line terus ke Ikebukuro. 
Kat dalam Ikebukuro Station
First time naik train..gabra gak..takut salah train..nanti ntah mana- mana sampai nanti kang.. ha..ha.ha..
         ’Ibu..bah..bestlah naik train ni ..’ tiba-tiba kata Alya.
Train
Alya memang tak pernah naik train lagi . Aku senyum je bila dia asyik ulang menda yang sama. Amsyar pulak tak meragam langsung...
 JR Ikebukuro Station




            Memang effisen sistem train kat Jepun ni. Nanti aku buat entry pasal sistem train ni sebagai panduan untuk korang yang akan ke sana nanti. Kat platform ni  tak payah  tunggu lama..sampai je kat platform train...tunggu 2,3 minit..terus ada train.
Sampai ikebukuro .. kami macam lost ...kat sini memang aku tak study pung guna google map tu..sebab sepatutnya  dari train station tu kami terus exit C1 tapi tak jumpa so kami ambil West Exit . Tanya orang mana house Ikebukuro..sorang pong x tau... ataupun  diorang tak  tau nak explain cam mana . Ada jugak yang terus lari bila kitorang nak tanya. Masa tengah blur tu..ada sorang pakcik bagi gula2 kat Alya..
                                     ” Kawaii..kawaii..”
        dia usik Alya... kawai tu cute la dalam  bahasa Melayu...so kami terus tanya pakcik tu...dia pun bawa kami ke information board kat situ. Masih tak jumpa jugak apa yang kami cari..Kami decide nak redah je.. then bila sampai kat KFC..

                                     ” Konniciwa....wa doko desuka ? " 

                  ..sambil tunjuk alamat House Ikebukuro pada dia.
aku tegur  mamat yang tengah belek2 winter coat kat situ....  Mamat tu terkial-kial nak eksplain ..dan dia tunjukkan aku satu lagi information board yang ada kat situ dan sebut

 ” Furizz....furiz.. ” 

ala..aku pun tak paham apa itu furizz.  Masa aku tengah baca information  board tu... aku rasa bahu aku kena cuit..rupa-rupanya..mamat tadi tunjuk isyarat suruh aku ikut dia . Dia bawa aku ke depan..rupa-rupanya  apa yang dia maksudkan tadi ialah suruh aku masuk dalam tu dan tanya   polis tu .
Nak tergelak jap.. yang aku tengok tu bahagian belakang rupanya.... Kalau kat ikebukuro , korang akan jumpa banyak information board dan juga akan jumpa pondok polis. Diorang yang ada kat dalam ni ada buku besar , bila kita tunjuk alamat, dari  dalam buku tulah diorang akan guide kita. Masalahnya ..diorang akan eksplain dalam bahasa Jepun ..tapi ok gak lah..boleh gak paham..right..left..dan banyak guna gestures je. 
Pondok polis
               So kitorang  pun redahlah .. sampai kat satu lagi pondok polis ..tanya lagi ..Masa kat situ ada pulak makcik ni bawa baskal..dia usik2 alya... dan cakap bahasa Jepun . Yang aku paham Kawai jelah.. so hb terus tanya dia..
                        ’  house ikebukuro ?...
                         ’ooh..ohh...dia cakap bahasa Jepun lagi..wakaka...
Pas tu dia garu2 kepala... Lepas tu dia macam suruh kitorang ikut dia . Kitorang ikut dia sampai depan guest house tu .
House Ikebukuro
Nanti aku buat entry pasal guest house ni . Dalam perjalanan tu .. banyak  dia tanya..tapi aku tak paham..aku ‘ hait..hait’ je. Memang friendly la mak cik ni. So selamat lah kitorang sampai guest house tu .. rasa macam jauh je jalan sebab bawa beg berat dan cuaca hari tu memang sejuk sangat-sangat . So  hari tu kitorang just lepak-lepak je dalam bilik dan main ngan anak-anak. Lagipun time winter puku 5 dah macam pukul 9 malam. So malam tu ..kami minum milo , biskut , roti gardenia dan sambal sardin bekal dari Malaysia :)

12 comments:

  1. x beli jr rail pass ka..

    ReplyDelete
  2. kakak kemang,

    akan sy folo entri jepun akak ini smpi habis. buat bekalan di kemudian hari. psg angan je dulu sbb memikirkan syarat nk buat visa tuh kan. sobs

    anak akak kawaiiiiiii~

    -ajlaa-

    ReplyDelete
  3. Kalau stay kat Shibuya banyak tempat shopping. Kedutaan Malaysia juga ada di situ...

    Ditunggu entry seterusnya. Kemang pun senyap je, sibuk dgn exam ke...

    ReplyDelete
  4. visa x susah sgt..janji cukup syarat apa yg dia nak..lepas la

    ReplyDelete
  5. Tak beli JR - sebab stsy Tokyo je..

    Mie- Kemang tengah syok cuti kat Kampung ..:)

    ReplyDelete
  6. Ajlaa- tak susah buat visa k , kadang2 4k pun dah lepas dah..:)
    Insyaalah ..ada rezeki nanti sampailah k..

    ReplyDelete
  7. haha

    yg information counter tuh mmg balai polis pun hehehe

    pernah pergi balai polis jepun sbb sesat...dia siap hantar naik beskal lagik

    nF

    ReplyDelete
  8. sebenarnya information counter tu adalah "Koban" aka Pondok Polis...

    mrafidi@ayaharif

    ReplyDelete
  9. "Koban" aka pondok polis tu... sebab tu diorang pakai uniform polis..

    mrafidi

    ReplyDelete
  10. thanks nF n mrafidi, tak sempat nak betulkan info tu :)

    banyak rupanya pondok polis kat satu2 area ek...

    ReplyDelete
  11. best... nak baca lagi.... hehe...

    ReplyDelete
  12. Salam wa, bila nk entry psl guest house ya..?

    Thanks sudi kongsi cerita ;)

    ReplyDelete